Η Πολυπολιτισμικότητα στην Εκπαίδευση

Στην σύγχρονη κοινωνία, επιβάλλεται ο κάθε πολίτης να έρθει σε επαφή με το φαινόμενο του πολυπολιτισμού. Σε ένα μέρος συγκεκριμένο καλούνται να συνυπάρξουν άνθρωποι από διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα. Όσο κι αν αυτό φαντάζει αρχικά ανέφικτο, στην πραγματικότητα αποδεικνύεται πως οι διαφορές δεν υποσκελίζουν τις ομοιότητες. Το αντίθετο μάλιστα…

Σε όλο αυτό το περιβάλλον με την αυξανόμενη πολυπολιτισμικότητα, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει το δίχως άλλο η εκπαίδευση. Μέσα από την κατάλληλη επιμόρφωση, οι πολίτες προσαρμόζονται αρμονικά στα νέα δεδομένα της κοινωνίας και τα αξιολογούν όπως πρέπει. Δεν χωρούν φαινόμενα ξενοφοβίας και εχθρότητας. Αντίθετα, πρέπει να κυριαρχεί η αλληλεγγύη, το αίσθημα του αμοιβαίου σεβασμού και η προσπάθεια για κοινωνική ευημερία χωρίς περιορισμούς και εμπόδια.

Ο Ρόλος των Εκπαιδευτικών

Ο κάθε εκπαιδευτικός έχει πολλές αρμοδιότητες, έτσι ώστε να μπορέσει να εναρμονίσει τα φαινομενικά αταίριαστα κομμάτια του παζλ της κοινωνίας. Από τη μία πλευρά, λοιπόν, οφείλει να επιμορφώσει τους μετανάστες και όσους προέρχονται από διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο. Στο εξωτερικό, οι μετανάστες υποχρεώνονται να παρακολουθήσουν μαθήματα γλώσσας που στοχεύουν στην ευκολότερη ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο. Παράλληλα, μαθαίνουν για την ιστορία του τόπου στον οποίο έχουν μετοικήσει και με αυτό τον τρόπο κατανοούν τη διαφορετικότητα από πρώτο χέρι.

Την ίδια στιγμή, ο εκπαιδευτικός καλείται να ενημερώσει το ήδη υπάρχον κοινωνικό σύνολο. Ως αποτέλεσμα, οι πολίτες θα γνωρίσουν πραγματικά τι συμβαίνει και θα είναι σε θέση να υποδεχτούν τους μετανάστες με τον καλύτερο τρόπο. Διαφορετικά, είναι αναπόφευκτες οι προστριβές ανάμεσα στα διαφορετικά κοινωνικά σύνολα. Οι διαφορές που παρουσιάζονται επιφανειακά δεν μπορούν να επιλυθούν από μόνες τους.

Εκεί ο εκπαιδευτικός οφείλει να επέμβει και να επηρεάσει με θετικό τρόπο τους πολίτες, έτσι ώστε να εξομαλυνθούν οι εντάσεις. Ως σκοπός της εισαγωγής στην πολυπολιτισμικότητα, ο εκπαιδευτικός θα ενημερώσει τον κάθε πολίτη σχετικά με την ισότητα απέναντι στο νόμο και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, όπου η φιλοξενία και ο σεβασμός στον ξένο από όπου κι αν προέρχεται υπήρξαν κύριοι πυλώνες συμπεριφοράς, είναι αδιανόητο να επικρατούν φαινόμενα φυλετικών διαχωρισμών.

Το Σχολείο ως Φορέας Πολιτισμού

Το σχολείο αποτελεί τον κύριο φορέα γνώσης, αλλά και μετάδοσης πολιτισμού σε κάθε κοινωνία. Οι εκπαιδευτικοί βοηθούν τους μαθητές από πολύ μικρή ηλικία, έτσι ώστε να υποδεχτούν το διαφορετικό όχι ως κάτι άνισο. Το να είσαι διαφορετικός σημαίνει απλώς ότι δεν είσαι ο ίδιος. Οι διαφορές όμως που παρουσιάζονται δεν στέκονται αρκετές, ώστε να επηρεάσουν αρνητικά την αντίληψή μας για κάποιον.

Οι μαθητές έρχονται σε επικοινωνία με άτομα από διαφορετικούς πολιτισμούς και ανταλλάσσουν απόψεις, συνήθειες και εμπειρίες. Μέσα από αυτό το κράμα πολιτισμών, αυτό που γεννιέται είναι η ανοχή στη διαφορετικότητα. Ίσως τις περασμένες δεκαετίες η κοινωνία να ήταν διαφορετικά δομημένη. Ως αποτέλεσμα, η ανοχή στην πολυπολιτισμικότητα δεν ήταν και τόσο απαραίτητη. Με τα σημερινά δεδομένα, ωστόσο, αποτελεί κύρια προτεραιότητα για την ευημερία του κοινωνικού συνόλου.

Η μόρφωση αφορά σε κάθε πτυχή της ζωής και συγκεκριμένα επηρεάζει τον άνθρωπο συνολικά. Επομένως, είναι ζωτικής σημασίας η καλλιέργεια της πολυπολιτισμικότητας στην εκπαίδευση. Αυτή είναι η λύση, η οποία θα επιφέρει θετικές αλλαγές στον τρόπο συμπεριφοράς των πολιτών και στην αρμονική τους συμβίωση.